آموزشیبورس

کندل شناسی مقدماتی

کندل شناسی مقدماتی

همانطور که قبلاً اشاره شد کندل های سبز(سفید) روزهایی که قیمت سهم افزایشی بوده و آنهایی که قرمز(سیاه) روزهایی هستند که قیمت سهم در حالت کاهشی بوده است. ما در این مبحث می‌خواهیم کندل های قدرتمند و ضعیف را بررسی کنیم .

اگر یک Candel قدرتمند افزایشی یا کاهشی در نمودار اتفاق بیفتد نشانه این است که  بازار به این خرد  جمعی رسیده است که این سهم را بخرد یا بفروشد. 

فهرست

کندل از نظر تکنیکال

از نظر تکنیکال چنانچه Candel قدرتمند افزایش  اتفاق بیافتد بعد از این روز معاملاتی روند افزایشی سهم به احتمال زیاد تر ادامه دار خواهد بود. چنانچه یک Candel قدرتمند کاهشی اتفاق بیافتد روند نزولی سهم به احتمال زیاد تر اتفاق خواهد افتاد و سهامداران به فروش آن سهم اقدام خواهند کرد.

کندل های قدرتمند افزایشی یا کاهشی هر جا که اتفاق بیفتد، ما دنبال روی بازار به قبل و بعد از وقوع آنها نمی شویم و فقط به عنوان یک نشانه از آن استفاده می کنیم. در بخشهای آینده که سطوح بازگشتی توضیح داده خواهد شد. خواهید دید محدوده هایی از قیمت هستند که روند آن تغییر پیدا می کند که با توجه به بازار و مدل گذشته قیمت سهم متوجه  آنها می شویم . اگر قیمت به آن محدود ها برسد و بازار بخواهد اقدام مشابهی نسبت به آنچه در گذشته انجام  داده است نشان بدهد. یعنی می خواهد این روند گذشته را تکرار کند. در این محدوده ها و با توجه به کندل هایی که بوجود آمده است تا حدود زیادی می توان روند را مشخص کرد.

 

انواع کندل ها
انواع کندل ها

انواع کندل ها از لحاظ ظاهری:

در اینجا قبل از اینکه وارد مبحث نمودار ها و تحلیل آنها بشویم ابتدا  تعریف کندل های قدرتمند ضعیف یا قوی کاهشی یا افزایشی آشنا می شویم. از آن می توان در موضوعات بعدی برای تحلیل نمودار ها از آنها هم استفاده کنیم.

کندل بزرگ:

در مقایسه با جامعه آماری کندل های یک سهم هرچه فاصله قیمتی بین  بالاترین قیمت سهم و پایین ترین قیمت سهم بیشتر باشد به این، Candel بزرگ می گوییم. 

کندل کوچک :

هرچه فاصله قیمتی بین بالاترین قیمت سهم و پایین ترین قیمت سهم کمتر باشد  به این، Candel کوچک می گوییم.

کندل کامل:

هرچه نسبت ارتفاع بدنه اصلی کنده نسبت به مجموعه سایه ها بیشتر باشد Candel کامل تر می باشد.

کندل ناقص:

 به کندلی ناقص گفته می‌شود که نسبت ارتفاع بدنه اصلی آن به مجموعه سایه ها کمتر باشد. به عنوان مثال اگر در یک Candel سایه بلندی در پایین آن تشکیل شود، دلیل آن کم بودن تمایل بازار به کاهش در همان Candel بوده است. این موضوع به معنای این نیست که اگر یک Candel سایه پایینی بلندی داشته باشد بازار قصد دارد رشد کند، بلکه نشانه این است که بازاربه کاهش قیمت در همان کندل تمایلی ندارد .

هر Candel بزرگ و قدرتمند باحجم معاملاتی بالا یکی از نشانه های مصمم بازار درجهت خرید یا فروش می باشد. کندل هایی که یکی از این دو ویژگی را نداشته باشند کندل های نامصمم  گفته می شود.با این Candel ما کار خاصی انجام نمی دهیم و منتظر می می مانیم که بازار واکنش جدی خود را به کاهش و افزایش سهم نشان دهد و سپس وارد معامله می شویم.

کندل‌های بلند سبز (یا سفید)، وجود اجماع قوی بازار برای خرید سهم را نشان می‌دهند. در این مواقع، بازار بیشتر صعودی و یا گاوی است. در هر صورت، کندل‌ها را باید در چارچوب ساختار بازار و نه به صورت جداگانه بررسی کرد. به عنوان مثال، یک Candel سبز بلند احتمالاً اگر در سطوح حمایتی قیمت شکل بگیرد، اهمیت بیشتری خواهد داشت. کندل‌‌های بلند قرمز (یا مشکی) نشان‌دهنده وجود اجماع قوی بازار مبنی بر فروش سهم می باشند. در این مواقع بازار تا حد زیادی نزولی یا خرسی خواهد بود.

حالت خاص کندل ها(دوجی صف):

در بازار بورس اوراق بهادار تهران و هر بازار بورسی که دامنه نوسان آن مشخص شده باشد. یعنی این که کندل ها در بازه مشخصی بتوانند صعود یا نزول بکنند  یک سری کندل هایی هستند که با وجود این قید، ظاهری ضعیف دارند. ولی باید آن‌ها را به عنوان کندل های قدرتمند در نظر گرفت.

کندل هایی که در یک روز معاملاتی بازار با صف معاملات خرید یا فروش را تمام کردند، این محدودیت نوسان قیمت ها به عنوان قانون بوده که اجازه بزرگتر شدن به بدنه Candel درعین وجود هیجان برای خرید و فروش نداده و این می تواند نشان دهنده این باشد که اقدام بازار مصمم به خرید یا فروش سهم بوده است. می توان به این کندل ها وزنی همانند وزن Candel قدرتمند افزایش و کاهش داد.

این موضوع در مورد کندل هایی صادق است که آخرین قیمت معامله با قیمت بسته شدن سهم یکی باشد. یا کمترین قیمت سهم قیمت بسته شدن آن نیز باشد. در این موارد باید بررسی کنیم که آیا قیمت بسته شدن همان قیمت بیشترین یا کمترین محدوده قیمت سهم(صف خرید یا صف فروش) در آن روز معاملاتی بوده  است. چنانچه پاسخ مثبت باشد این Candel را به عنوان یک Candel قدرتمند  افزایشی یا کاهشی در نظر می گیریم.

Candel دو جی صف یکی از کندل های قدرتمند بازار است. به این معنی که بازار مصمم است که یک سهم را بخرد یا بفروشد و از همان ابتدای روز معاملاتی نوسانی را تجربه نمی کند. این سهم صف خرید یا صف فروش می باشد.

الگوی دوجی (Doji Pattern) یک الگوی شمعدانی است که بیان‌ گر اراده غیر مصمم در بازار سرمایه است. این الگو زمانی شکل می‌ گیرد که قیمت‌ های بازگشایی و بسته شدن تا حد زیادی برابر باشد. الگوی دوجی زمانی شکل می‌گیرد که خریداران و فروشندگان برای کنترل قیمت‌ ها اقدام به خرید یا فروش می کنند. اما هیچ‌ کدام موفق نمی‌شوند که کنترل کامل قیمت‌ها را به دست بگیرند.

جمع بندی:

در این مبحث به بررسی مقدماتی کندل پرداخته و توضیح کندل های بزرگ، کوچک، کامل،ناقص و دوجی پرداخته شد.

همچنین گفته شد که چنانچه Candel قدرتمند افزایشی  اتفاق بیافتد از نظر تکنیکال بعد از این روز معاملاتی روند افزایشی سهم به احتمال زیادتر ادامه دار خواهد بود. چنانچه یک Candel قدرتمند کاهشی اتفاق بیافتد روند نزولی سهم به احتمال زیادتر اتفاق خواهد افتاد و سهامداران به فروش آن سهم اقدام خواهند کرد.

یکی از نکات مهم که در این مبحث بیان شد این بود که هر Candel بزرگ و قدرتمند با حجم معاملاتی بالا یکی از نشانه های مصمم بازار در جهت خرید یا فروش می باشد. کندل هایی که یکی از این دو ویژگی را نداشته باشند کندلهای نامصمم  گفته می شود.

در ادامه گفته شد که استفاده از این کندلها در سطوح بازگشتی (محدوده هایی از قیمت هستند که با توجه به بازار و مدل گذشته قیمت سهم  روند حرکتی آن تغییر می کند.)بسیار با اهمیت می باشد. در این محدوده ها و با توجه به کندل هایی که بوجود آمده است تا حدود زیادی می توان روند را مشخص کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا