آموزشیفن‌آوریهای زیر بنایی رمزارز

متاورس

با تغییرنام شرکت فیسبوک به متا، واژه متاورس دوباره بر سر زبان ها افتاد. اگرچه متاورس واژه جدیدی نیست و پیدایش آن حداقل به سی سال پیش برمی‌گردد اما با گسترش همه‌جانبه تکنولوژی، امکان ایجاد و دسترسی کامل به متاورس فراهم شده است. افزایش سرعت اینترنت در سطح جهان، ایجاد بسترهای غیرمتمرکز و امن برای ساخت اپلیکیشن‌ها و ایجاد دستگاه‌های واقعی‌سازی دنیای مجازی از جمله دلایل پیشرفت متاورس هستند.

فهرست مطالب

شرح متاورس

متاورس؛ از ترکیب دو کلمه «Meta» به معنی فرا و «Universe» به معنی جهان تشکیل شده است که کنار هم به معنی «فراتر از جهان» است. این واژه اولین بار در سال 1992 در رمان «تصادف در برف» (Snow Crash) نوشته «نیل استفنسون» (Neal Stephenson) مطرح شده است. دنیایی که استفنسون در این رمان ساخته به این صورت است که افراد در دنیای مجازی، با استفاده از آواتارهای خود به معاشرت با یکدیگر می‌پردازند و خرید و فروش انجام می‌دهند و حتی با رقیبان خود مبارزه کرده و آن‌ها را شکست می‌دهند.

آن‌چه امروز به عنوان متاورس در دنیا مطرح است، مشابه داستان استفنسون است با این تفاوت که مفاهیم مطرح شده دیگر داستان نیستند و روز‌به‌روز بخش‌های مختلفی از آن تبدیل به واقعیت می‌شود. متاورس دنیای مجازی فراتر از دنیای فیزیکی است که افراد با استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مختلف به آن وصل می‌شوند و با داشتن هویت مستقل، می‌توانند فعالیت‌های مختلفی از شرکت در یک کنسرت،خرید و فروش ، شرکت در یک مسابقه و برگزاری جلسه کاری را شامل شود.

با گسترش علم و تکنولوژی، بسیاری از فعالیت‌های روزمره در دنیای واقعی، در متاورس قابل انجام خواهد بود و در سال‌های آینده به احتمال زیاد چرخه فعالیت‌های انسان‌ها به شدت دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد. نکته‌ای که در مورد متاورس باید به آن توجه کرد این است که متاورس، تفاوت‌های اساسی با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موجود دارد.

ویژگی‌های اساسی متاورس

در بخش متاورس چیست گفته شد که متاورس با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موجود تفاوت‌های زیادی دارد. در واقع می‌توان گفت ایجاد فضای مجازی و گسترش شبکه‌های اجتماعی پیش‌نیاز ساخت متاورس است. متاورس سه ویژگی اساسی و کلیدی دارد و این ویژگی‌ها، تفاوت اساسی دنیای متاورس با فضای مجازی موجود را نمایش می‌دهند.

  1. حضور
  2. تعامل
  3. استانداردسازی

1-حضور(Presence)

حضور (Presence) در فضای متاورس به این معنی است که وقتی افراد در این فضا قرار می‌گیرند باید تا حد امکان، احساس واقعی بودن و لمس کردن فضا را در آن داشته باشند. در دنیای مجازی، بخشی از این حس با تماس صوتی و تصویری ایجاد می‌شود. طبیعتا تماس تصویری احساس بهتری نسبت به تماس صوتی و چت‌کردن به آدم‌ها میدهد اما، تصویر دو بعدی ایجاد شده در تماس تصویری بدون این‌که محیط اطراف تبدیل دو طرف تماس یکی باشد، در انتقال حس واقعی حضور همچنان ناموفق است.

متاورس به دنبال افزایش احساس حضور با استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید است. نمونه‌ای از این نوع حضور را می‌توان با استفاده از عینک‌های سه بعدی و چند بعدی تجربه کرد. با استفاده از این عینک‌ها و نمایشگرها، کاربران میتوانند دنیای موجود در اطراف مخاطبان خود را به صورت سه بعدی لمس کنند. علاوه بر این، با داشتن سنسورهایی در سر، دست و پا، امکان شبیه‌سازی حرکت و لمس نیز در این فضا به وجود می‌آید.

2-تعامل(interoperability)

دومین ویژگی اساسی متاورس که باعث تفاوت فاحش آن با دنیای مجازی فعلی می‌شود، ویژگی «تعامل» (interoperability) است. ویژگی تعامل به این معنی است که دنیاهای مختلف ساخته شده در فضای متاورس باید قابلیت تعامل با یکدیگر را داشته باشند. این به این معنی است که شما اگر در یک بازی متاورسی یک ماشین دارید می‌توانید از آن در یک دنیای متاورس دیگر برای مسافرت استفاده کنید. با این ویژگی شما قادر خواهید بود در تمامی فضاهای موجود دارایی‌های مجازی خود را به همراه داشته باشید و در صورت نیاز آن‌ها را بفروشید یا وارد تجارت شوید.

در فضای مجازی کنونی این ویژگی وجود ندارد. شخصیتی که شما به عنوان مثال در اینستاگرام دارید و محتوایی که در آن به عنوان دارایی برای خود ثبت کرده‌اید، هیچ ارتباطی با محتوا و پروفایل شما در لینکدین ندارد. علاوه بر این، بسیاری از تعاملات خرید وفروش بدون کمک گرفتن از ابزارهای متمرکز مثل سیستم بانکی قابل انجام نیست. البته توجه داشته باشید که تعامل‌پذیری بی‌مرز ممکن است مشکلاتی برای کاربران ایجاد کند و علاوه بر آن خیلی از شرکت‌هایی که بر روی متاورس کار می‌کنند منفعت زیادی از تعامل به دست نمی‌آورند. بنابراین، تعامل در این فضا نیز به احتمال زیاد محدودیت های خاص خود را دارد.

3-استانداردسازی(Standardization)

ویژگی استانداردسازی (Standardization) در واقع تلاش عملی برای تعیین استانداردهای ساخت تجهیزات و برنامه‌ها است تا متاورس‌های مختلف بتوانند از ویژگی‌های مشترکی پشتیبانی کنند و از این طریق، امکان تعامل بین پلتفرم‌های مختلف به وجود بیاید. بدون تعیین استاندارد مشخص برای این کار تلاش شرکت‌های مختلف در این حوزه معنی نخواهد داشت. طبیعی است که استانداردسازی لزوما به معنی ارائه آزادی کامل در تعامل با پلتفرم‌های مختلف نیست.

فرض کنید ابزارهای سه بعدی ساخته شده توسط شرکت فیسبوک، قابلیت استفاده در پلتفرم‌های دیگر برنامه‌ها را نداشته باشد. در این صورت، کاربران مجبورند برای استفاده از هر پلتفرمی ابزارهای مخصوص آن را خریداری نمایند. این مساله هم هزینه زیادی را به کاربران تحمیل می‌کند و هم احتمال گسترش فضای متاورس را کاهش می‌دهد. بنابراین، اسانداردسازی فعالیت‌ها در متاورس یکی از بخش‌های حیاتی و بسیار مهم این حوزه است. این استانداردسازی توسط شرکت‌ها و افراد فعال در حوزه متاورس تدوین می‌شود. یکی از مسائلی که به تحقق این ویژگی کمک می‌کند استفاده از بلاک چین‌ها است چرا که بسیاری از بلاک چین‌های نسل سوم می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

راز ایجاد متاورس

تمایل به خلق، یکی از ویژگی‌های اساسی انسان‌ها است که آن‌ها را از سایر موجودات جدا می‌کند. این تمایل، در طول تاریخ بشریت وجود داشته و منجر به ایجاد ابزارها و فناوری‌های جدید شده است. ابزارهای جدید ساخته شده نیز به نوبه خود منجر به ایجاد فرهنگ‌های جدید و تغییرات اساسی در زندگی بشر شده‌اند. متاورس را می‌توان به عنوان ایده خلاقلانه‌ای در نظر گرفت که به انسان‌ها اجازه می‌دهد با رفع برخی از محدودیت‌های فضا و منابع، بتوانند بیشتر از گذشته در فعالیت‌های دلخواه خود شرکت داشته باشند.

انسان‌ها در انقلاب صنعتی اول و دوم از طریق تقسیم کار که منجر به جدا شدن فرآیند تولید از مصرف شد، کارایی فعالیت‌های خود را افزایش دادند. در انقلاب صنعتی سوم، با ایجاد بستر آنلاین، داده‌های آنلاین تبدیل به کالای مهمی شدند و امروزه بسیاری از تراکنش‌ها و انتقال اطلاعات از این بسترها صورت می‌گیرد. در انقلاب صنعتی چهارم، یک انقلاب هوشمند در حال وقوع است که در آن انسان‌ها بیش از گذشته با یکدیگر ارتباط دارند. یک مولفه همگرایی در این عصر وجود دارد که در آن تولید و مصرف بطور همزمان اتفاق می‌افتد.

در دنیای آفلاین طبق اصل پارتو (Pareto Principle) تمرکز تنها بر روی کالاها، مفاهیم و نیازهای بیست درصد پرتقاضا است اما در انقلاب آنلاین، طبق مفهوم «Long Tail» امکان تمرکز بر روی نیازهای هشتاد درصدی کم تقاضا نیز به وجود آمده است. انقلاب چهارم، این دو دنیا را در زمینه‌های مختلف تولید، تدارکات، مالی، آموزش، پزشکی و سایر مسائل روزمره همگرا می‌کند. در انقلاب‌های صنعتی اول تا سوم مشکلات عرضه و تقاضای کالا مورد توجه قرار گرفت و حل شد. در انقلاب صنعتی چهارم، توجه به علایق و روحیات شخصی انسان‌ها مورد توجه قرار گرفته است که این امر با همگرایی بین دنیای واقعی و مجازی صورت می‌گیرد.

ترکیب دنیای مجازی و واقعی در متاورس

متاورس بیانگر جهانی جایگزین است که ویژگی‌های آن قابل دستیابی در در دنیای واقعی نیست. تعاملاتی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در متاورس وجود دارد که از دنیای واقعی الهام گرفته شده است. رابطه بین متاورس و دنیای واقعی را می‌توان در تصویر زیر خلاصه کرد.

در پلتفرم بازی واقعیت مجازی «ماین‌کرفت» (Minecraft) که نمونه‌ای از متاورس است، دانشجویان دانشگاه برکلی به دلیل محدودیت‌های حاصل از بیماری کرونا، جشن فارغ‌التحصیلی خود را به صورت مجازی و با شخصیت‌های بازی برگزار کردند و حتی مراسم پرتاب کلاه فارغ‌التحصیلی نیز به صورت مجازی در این متاورس انجام شد. مشابه این کار در پلتفرم «سندباکس» (Sandbox) برای اجرای کنسرت مجازی صورت گرفته است. در متاورس کاربران می‌توانند کالاها و خدمات را بر اساس روش ارائه شده در پلتفرم معامله کنند. این به این معنی است که پول در واحدهای بیت می‌توانند جایگزین پول پول در دنیالی واقعی شوند.

تکنولولوژی‌های درگیر در متاورس

همانطور که در بخش ویژگی‌های اساسی متاورس چیست گفته شد، متاورس به دنبال ایجاد دنیایی فراتر از دنیای فیزیکی موجود است که در آن، امکان انجام بسیاری از فعالیت‌های دنیای واقعی وجود دارد. در کنار این فعالیت‌ها، فعالیت‌های دیگری که امکان انجام آن‌ها در دنیای واقعی وجود ندارد نیز در این دنیا قابل انجام خواهد بود. فعالیت‌هایی مانند سفر در زمان، سفر به کرات آسمانی، صحبت با آواتار مردگان همه فعالیت‌‌هایی هستند که در متاورس قابل انجام خواهند بود. اما کدام تکنولوژی‌ها این امکان را برای بشر فراهم می‌کنند. در ادامه این بخش، به بررسی تکنولوژی‌های اصلی درگیر در متاورس می‌پردازیم.

1-واقعیت افزوده در متاورس

واقعیت افزوده» (Augmented Reality | AR) یک نسخه پیشرفته از دنیای فیزیکی واقعی است که از طریق استفاده از عناصر بصری، صوتی و محرک‌های حسی دیجیتال ایجاد می‌شود. مفهوم واقعیت افزوده ابتدا در بازی‌های رایانه‌ای مطرح شد که در آن افراد با استفاده از هدست‌های مخصوص می‌توانستند دنیای فیزیکی را با ویژگی‌های بیشتر و پیچیده‌تری مشاهده کنند. امروزه واقعیت افزوده فضای تاثیر خود را افزایش داده و شامل حوزه های مختلفی از صنایع تولیدی تا مراقبت‌های پزشکی می‌شود.

یکی از ویژگی‌های اصلی واقعیت افزوده، قرار گرفتن اشیا ساخته شده‌ در فضای مجازی در کنار سایر اشیا واقعی است که با استفاده از نمایشگرهای خاص انجام می‌شود. علاوه بر این، اشیا مجازی در فضای واقعیت افزوده باید از نظر هندسی با اشیا واقعی هماهنگ و سازگار باشند. در غیر اینصورت، تصویر مناسبی برای کاربر ایجاد نخواهد شد.

ویژگی سوم واقعیت افزوده این است که کاربر باید قادر به تعامل لحظه‌ای با اشیا سه بعدی مجازی در این فضا باشد. این تعامل باید به گونه‌ای باشد که شی مجازی نیز به تعامل کاربر به صورت آنی پاسخ دهد. به عنوان مثال، کاربر در این فضا می‌تواند در پنجره را باز کند و پنجره نیز با این حرکت، حالت باز شدن را نمایش دهد.

با این توضیحات، می‌توان سوال کاربرد واقعیت افزوده در متاورس چیست را پاسخ داد. در متاورس ما به دنبال ساخت دنیای مجازی هستیم که در آن اشیا مجازی می‌توانند در کنار اشیا دنیای واقعی قرار بگیرند و حس واقعیِ بودن در دنیا را به کاربران ارائه کنند. این کار با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده قابل انجام است. برای تجربه این ویژگی‌ها نیازی به داشتن هدست یا هر نوع سخت‌افزار مخصوص نیست و در بسیاری از برنامه‌های واقعیت افزوده می‌توان تنها با  داشتن موبایل تلفیق دنیای واقعی و مجازی را مشاهده کرد. به هر حال، استفاده از دستگاه‌های هدست و سایر دستگاه‌های مشابه می‌تواند قابلیت‌های بیشتری برای کاربران فراهم کند.

اگرچه عمده استفاده از واقعیت افزوده در بازی‌های رایانه‌ای و سایر صنایع سرگرمی مانند تماشای فیلم سه‌بعدی است ولی واقعیت افزوده در مدل‌سازی سه‌بعدی، آموزش مجازی، تجارت، صنعت گردشگری، سیستم ناوبری و زمینه‌های متنوع دیگری کاربرد دارد. «پوکمون» (Pokemon) یکی از بازی‌های مطرح واقعیت افزوده است که در آن محیط دنیای واقعی تبدیل به محل بازی می‌شود. این بازی نیاز به هدست یا دستگاه دیگری ندارد و با استفاده از اپلیکیشن بازی و دوربین گوشی می‌توان به آن وصل شد و شروع به بازی کرد.

2-واقعیت مجازی در متاورس

واقعیت مجازی (Virtual Reality | VR) تجربه یک محیط شبیه‌سازی شده است که می‌تواند مشابه دنیای واقعی باشد یا این‌که به کل ویژگی‌های متفاوت‌تری داشته باشد. در واقعیت مجازی با استفاده از بهترین سخت‌افزارها و گرافیک‌های پیشرفته، یک محیط شبیه‌سازی شده با ویژگی‌های هنرمندانه ایجاد می‌شود که در آن، شما دیگر صرفا یک شرکت‌کننده منفعل نیستید و کاملا درگیر شرایط موجود در فضا هستید.

در این سیستم‌ها شما با یک هدست واقعیت مجازی، وارد دنیای سه‌بعدی که شبیه دنیای واقعی است می‌شوید و تجربه جدیدی از بودن در فضای مجازی را به دست می‌آورید. در این برنامه‌ها موقعیت شما در فضای بازی مشخص می‌شود و با استفاده از صفحه نمایش، شما قادر به مشاهده یک افکت سه‌بعدی هستید. معمولا واقعیت مجازی از بازخوردهای تصویری و شنیداری استفاده می‌کند اما می‌تواند با استفاده از حسگرها، بازخورد لمسی و حسی را نیز داشته باشد. همانطور که می‌بینید در واقعیت مجازی بر خلاف واقعیت افزوده ارتباطی با دنیای واقعی وجود ندارد.

واقعیت مجازی در حال حاضر کاربرد بیشتری نسبت به واقعیت افزوده دارد. یکی از محصولات شرکت متا «Horizon Workrooms» است که با نام «متا» نیز معروف است. این محصول یک فضای واقعیت مجازی است که سازمان‌ها می‌توانند از آن‌ها برای برگزاری جلسات کاری استفاده کنند. در این فضا، یک میز جلسه هست که افراد مختلف می‌توانند با استفاده از عینک یا با استفاده از تماس تصویری به آن وصل شوند. صدای افراد بر اساس فاصله آن‌ها در دور میز تنظیم شده است و امکان نوشتن در وایت‌برد فضای برنامه به صورت مجازی وجود دارد.

تفاوت‌ واقعیت افزوده و واقعیت مجازی چیست؟

به طور کلی تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در راستای هم هستند و هدف آن‌ها ایجاد محیطی مجازی با تلفیق اطلاعات واقعی است تا افراد بتوانند با استفاده از آن‌ها حس واقعی بودن در کنار دیگران را بدون این‌که در کنار آن‌ها باشند حس کنند. تفاوت‌های این دو تکنولوژی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • واقعیت افزوده از اطلاعات دنیای واقعی استفاده می‌کند اما واقعیت مجازی کاملا مجازی است.
  • کاربران در فضای واقعیت مجازی توسط سیستم‌ها کنترل می شوند اما کاربران واقعیت افزوده، کنترل حضور خود در فضای واقعی و مجازی را بر عهده دارند و عملا این دو نوع حضور به هم وابسته است.
  • واقعیت مجازی به یک هدست نیاز دارد در حالی که واقعیت افزوده با گوشی هوشمند نیز قابل دسترسی است.
  • واقعیت افزوده هم دنیای واقعی و هم مجازی را بهبود می‌بخشد در حالی که واقعیت مجازی تنها به دنبال تقویت واقعیت خیالی است.

3-هوش مصنوعی در متاورس

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) به علومی گفته می‌شود که به دنبال هوشمندسازی فعالیت ماشین‌ها با استفاده از مدل هوش طبیعی موجود در انسان‌ها و حیوانات هستند. تکنولوژی هوش مصنوعی به ماشین‌ها و ابزارهای مختلف این قابلیت را می‌دهد که با درک شرایط محیطی، اقدامات متناسب با آن را انجام دهند. به عنوان مثال، یک برنامه کامپیوتری که از هوش مصنوعی بهره می‌گیرد می‌تواند با شنیدن صدای شما متن آن را تایپ کند و یا حتی آن را به زبان دیگری ترجمه کند.

در متاورس، مقادیر بسیار زیادی داده متنوع به دلیل فعالیت کاربران ایجاد می‌شود. این داده‌ها می‌تواند داده‌های متنی، تصویری، شنیداری یا حتی جغرافیایی باشند. در متاورس‌هایی که مبتنی بر بلاک چین هستند این داده‌ها هر کدام دارای یک برچسب شناسایی منحصر به فرد هستند که به عنوان داده قابل ردیابی استفاده می‌شوند. این داده‌ها، ورودی مناسب برای هوش مصنوعی در متاورس هستند که برای بهبود سسیستم کار متاورس و یا کسب اطلاعات از کاربران آن‌ها می‌تواند استفاده شود.

متاورس از هوش مصنوعی در کنار فناوری بلاک چین استفاده می‌کند تا دنیای مجازی دیجیتالی ایجاد کند .در این فضا افراد قادر هستند آزادانه در فعالیت‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی بدون درگیر شدن با محدودیت‌های دنیای واقعی فعالیت کنند. می‌توان گفت هر دو این تکنولوژی‌ها نقش بسزایی در پیشرفت و گسترش متاورس خواهند داشت.هوش مصنوعی در کنار تکنولوژی‌هایی مانند اینترنت اشیا، بلاک چین و واقعیت افزوده، می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت متاورس ایفا کند.

4-تکنولوژی بلاک چین در متاورس

در انقلاب صنعتی چهارم، امور دنیای واقعی به داده‌های مجازی تبدیل شده و تجزیه و تحلیل داده‌های تولید شده منجر به تغییرات جدید در دنیای واقعی شده است. نکته مهمی که در این تبدیل وجود دارد این است که آیا اطلاعات در دنیای واقعی به طور قابل اطمینانی به داده در دنیای مجازی تبدیل می‌شوند و آیا افراد قادر به حفظ حریم خصوصی خود در این فضا هستند. در دنیای مجازی نحوه جلب اعتماد افراد یک مساله بسیار مهم است که یکی از پررنگ‌ترین فناوری‌ها برای ایجاد اعتماد تکنولوژی بلاک چین است.

بلاک چین برای اولین بار در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو ارائه شد. بلاک چین فناوری است که با استفاده از آن، امکان ثبت ایمن تراکنش‌ها بدون اعتماد به طرف مقابل وجود دارد. یک بلاک چین، از مجموعه‌ای از بلوک‌ها تشکیل می‌شود و داخل هر بلوک، تراکنش‌های افراد قرار می‌گیرد که بلوک‌ها توسط الگوریتم‌های رمزنگاری به هم متصل هستند. برای اطمینان از صحت اطلاعات از فرآیند «اجماع» (Consensus) استفاده می‌شود که در آن افراد مختلف از سرتاسر دنیا برای پیدا کردن بلوک واقعی بعدی تلاش می‌کنند ولی در نهایت، یکی از بلوک‌ها به عنوان بلوک نهایی قبول میشود.

برای انتخاب بلوک نهایی، فرآیند اجماع لازم است که روش‌های مختلفی مانند الگوریتم اجماع «اثبات کار» (Proof of Stake | PoS) و الگوریتم اجماع «اثبات سهام» (Proof of Work | PoW) برای انجام این کار وجود دارد. در طی این فرآیند به کاربری که بلوک درست را ایجاد و ثبت می‌کند، سکه‌های جدید تولید شده در شبکه پاداش داده می‌شود که به این عمل «استخراج» یا «ماینینگ» (Mining) گفته می‌شود.

بلاک چین نیز همانند سایر تکنولوژی‌ها در حال پیشرفت و حرکت رو به جلوست. هدف نسل اول بلاک چین‌ها، نوآوری در سیستم مالی بود که با ارائه «بیت‌کوین» و آلت‌کوین‌هایی مانند «لایت‌کوین» تحقق یافت. این تکنولوژی از آن جهت حائز اهمیت است که یک سیستم مالی جهانی غیرمتمرکز و امن است. نسل دوم بلاک چین‌ها، مربوط به دوره اتوماسیون امور عادی زندگی با استفاده از قراردادهای هوشمند «اتریوم» است. این تکنولوژی ،منجر به توسعه کاربردهای بلاک چین در امور مختلف زندگی شد.

در نسل سوم بلاک چین‌ها، تمرکز بر روی محدودیت‌های تکنولوژیک است تا بتوان کاربردهای بلاک چین را گسترش داد و از آن سیستمی قوی‌تر در مقابل سیستم‌های سنتی رایج ایجاد کرد. بلاک چین‌های نسل سوم با تغییر در الگوریتم اجماع و ارائه راهکارهای جدید، مقیاس‌پذیری خود را به شدت افزایش دادند تا بتوان از آن‌ها برای فعالیت‌های عمومی‌تر استفاده کرد. «ارز دیجیتال سولانا» و «رمز ارز کاردانو» از جمله معروف‌ترین بلاک چین‌های نسل سوم هستند. هوش مصنوعی و بلاک چین‌های نسل سه کاربردهای اساسی در متاورس دارند.

نقش اصلی بلاک چین در متاورس

اولین دلیل اهمیت بلاک چین در دنیای متاورس، ایجاد بستری امن برای ارتباط افراد است بدون این‌که سازمان خصوصی یا دولتی نقشی در تامین امنیت اطلاعات داشته باشد. این مساله از آن جهت اهمیت دارد که اطلاعات خصوصی شما دیگر در دسترس سازمان‌ها نیست که بتوانند از حریم خصوصی شما سواستفاده کنند. از طرفی، با غیرمتمرکز شدن فعالیت در این فضا، دولت‌ها نیز قادر به محدود کردن افراد مختلف نیستند و همه افراد با پایبندی به اصول بلاک چین می‌توانند از آن استفاده کنند.

علاوه بر این، بلاک چین نقش مهمی در پیاده‌سازی سیستم اقتصادی برای متاورس دارد. بدون حضور بلاک چین کنترل اقتصاد متاورس در نهایت توسط یک شخص یا سازمان خواهد بود. هم‌چنین، شناسایی کالا‌ها و اقلام مورد استفاده در دنیای متاورس و معامله آن‌ها همانند دنیای واقعی دشوار خواهد بود. ظهور فناوری بلاک چین مبتنی بر «توکن‌های غیر قابل معاوضه» (NFT) منجر به پیشرفت و رشد سریع‌تر متاورس شد. بلاک چین و اینترنت نسل سوم در کنار هم، راه را برای رسیدن به دنیای متاورس هموارتر کرده‌اند.

در متاورس افراد ظاهر خود را اسکن کرده و با آواتارهای سه بعدی خود وارد دنیای مجازی می‌شوند. بنابراین، شخصیت‌های موجود در متاورس صرفا شخصیت‌های بازی نیستند و به عنوان افرادی از یک گروه در جامعه که شخصیت‌های منحصر به فرد دارند شناخته می‌شوند. علاوه بر آواتار، اشخاص در متاورس قادرند اشیایی خلق کنند که منحصر به فرد باشد. برای اثبات منحصر به فرد بودن تمام این ابزارها و اشخاص فناوری NFT می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دنیای متاورس دنیای سه بعدی است که برای ذخیره اطلاعات آن نیاز به ظرفیت بالای سرورهای ذخیره‌سازی است. با این حال، کنترل این اطلاعات از طریق یک سرور مرکزی می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. در چنین شرایطی، می‌توان با استفاده از سیستم توزیع شده و غیرمتمرکز بلاک چین، از فضای ذخیره‌سازی و پردازشی کل افراد در دنیا استفاده کرد تا هم امنیت اطلاعات حفظ شود و هم هزینه‌های اضافی برای سیستم ایجاد نشود. این ویژگی مانع انحصار متاورس توسط شرکت‌های بزرگ نیز میشود.

شرکت‌هایی که بر روی ایجاد متاورس کار می‌کنند

اگرچه پس از تغییر نام فیسبوک به متا، توجه عموم افراد به حوزه متاورس جلب شده است اما شرکت‌های بزرگ زیادی هستند که از مدت‌ها قبل در حوزه متاورس فعالیت میکردند. در ادامه می‌خواهیم معروف‌ترین شرکت‌های فعال این حوزه را بررسی کنیم.

1-روبلوکس

شرکت «روبلوکس» (Roblox) یک پلتفرم بازی‌های ویدیویی است که متاورس را به عنوان مکانی برای اجتماع مجازی مردم می‌داند که افراد در آن می‌توانند یاد بگیرند، کار کنند، بازی کنند، خلق کنند و اجتماعی شوند. این شرکت قصد دارد به کاربران و توسعه‌دهندگان راه‌هایی برای ایجاد دنیای دیجیتال و مجازی ارائه دهد. مدیر عامل این شرکت همچنین از امکان خرید و فروش اشیا در این پلتفرم صحبت می‌کند که در آن اقتصاد پلتفرم با ارز «Robux» رشد خواهد کرد.

2-مایکروسافت

«مایکروسافت» (Microsoft) یکی از بزرگترین شرکت‌های نرم‌افزاری دنیا است که در حال تلاش برای ایجاد یک متاورس سازمانی است. این شرکت، مالک کمپانی‌های بازی‌های کامپیوتری معروف «ایکس‌باکس»(Xbox) و «ماین‌کرفت» (Minecraft) است و یکی از بازیگران کلیدی این حوزه به شمار می‌رود. به تازگی رئیس ایکس باکس از برنامه‌ریزی این شرکت برای ایجاد یک ساختار متاورس صبحت کرده است.

3-اپل

«اپل» (Apple) یکی از غول‌های فناوری دنیا است که با استفاده از امکاناتی که دارد، می‌تواند نقش بزرگی در ایجاد متاورس بازی کند. اپل، با داشتن «Apple Maps» که برای برنامه‌های واقعیت افزوده بسیار حیاتی است و همچنین فریم‌ورک توسعه برنامه‌های واقعیت افزوده با نام «ARKit»، امکانات لازم برای ایجاد یک اکوسیستم توسعه‌دهنده سخت‌افزارهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را داراست. اپل فعالیت‌های خود در حوزه ساخت عینک‌های واقعیت افزوده را نیز  آغاز کرده است و انتظار می‌رود آن‌ها در سال‌های آینده بتوانند محصولات خود را به بازار ارائه کنند. علاوه بر این، اپل فعالیت‌های آزمایشی خود برای استفاده از پلتفرم‌های بلاک چینی را نیز آغاز کرده است.

4-اِنویدیا

«انویدیا» (Nvidia) یک شرکت سازنده تراشه‌های کامپیوتری است که پلتفرم «Omniverse» خود را برای اتصال جهان‌های سه بعدی به یک جهان مجازی مشترک ساخته است. در دنیای واقعی، این پلتفرم برای شبیه‌سازی پروژه‌های ساختمانی و زنجیره فعالیت کارخانه‌ها کاربرد دارند. مدیر عامل شرکت معتقد است که این پلتفرم به عنوان مبنایی برای ساخت و فعالیت متاورس‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

5-متا (فیسبوک)

«فیسبوک» (Facebook) با اسم جدید «متا» (Meta) یکی از غول‌های فناوری‌های نوین جهان است که بیش از سه میلیارد کاربر از سراسر جهان در شبکه‌های اجتماعی آن فعالیت می‌کنند. به تازگی این شرکت نام خود را به متا تغییر داده است تا خود را به عنوان شرکت فعال در حوزه متاورس معرفی کند. مدیران متا معتقدند که در پایان دهه فعلی میلادی، بیش از یک میلیارد نفر در فضای شبیه‌سازی شده متاورس فعالیت خواهند داشت.

این شرکت از مدت‌ها پیش بر روی واقعیت افزوده و مجازی سرمایه‌گذاری کرده است و محیط واقعیت مجازی آن به نام «Horizon» از طریق هدست‌های ساخته شده توسط شرکت با نام «Quest» در دسترس است. مارک زاکربرگ مالک شرکت فیسبوک، متاورس را فراتر از فضای مجازی می‌داند که در آن افراد احساس بودن دارند و در تعامل با دیگران این حس حضور مشترک به اشتراک گذاشته می‌شود.

در متاورس مورد نظر فیسبوک، افراد با آواتارهای سه بعدی خود وارد فضای متاورس می‌شوند که واقعی‌تر است و همانند پروفایل‌های فضای مجازی کنونی تنها یک تصویر نیست. امکان استفاده از امکانات ساخته شده در سایر پلتفرم‌ها مانند ماشین و لباس در این پلتفرم وجود خواهد داشت.

6-آمازون

«آمازون» (Amazon) بزرگترین شرکت در حوزه تجارت الکترونیک در سطح جهان است که حجم عمده‌ای از تجارت الکترونیک را در بستر خود انجام می‌دهد. آمازون به دنبال راه‌اندازی یک شبکه بلاک چین متاورس است که در آن بتوان اقتصاد و تجارت جهانی را در فضای سه‌بعدی ایجاد کرد. برای بسیاری از افراد خرید برخی از کالاها مانند کفش و لباس در فضای الکترونیک منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که از تن‌خوری آن نمی‌توان صرفا با دیدن یک عکس آگاه شد. در فضای متاورس با استفاده از بسترهای ایجاد شده امکان انجام این نوع از مبادلات نیز فراهم خواهد شد. آمازون در بسیاری از حوزه‌های فعال در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

7-والت‌دیزنی

«والت‌دیزنی» (Walt Disney) یکی از شرکت‌های معروف در حوزه ساخت انیمیشن است که علاقه زیادی به ورود به دنیای متاورس از خود نشان داده است. به منظور ایجاد آواتار و ابزارهای سه‌بعدی، شرکت‌های طراحی سه بعدی و انیمیشنی می‌توانند نقش مهمی در متاورس ایجاد کنند. این شرکت در نظر دارد یک پارک مجازی با استفاده از هوش مصنوعی و سایر تکنولوژی ها مانند «اینترنت اشیا» (Internet of Things | IoT) ایجاد کند.

8-اسنپ

شرکت «اسنپ» (Snap) که ماالک «اسنپ چت» (Snap Chat) است، مدت زمان زیادی است که بر روی ساخت آواتارهای سفارشی و فیلترهای واقعیت افزوده برای پوشش ویژگی‌های دیجیتال در دنیای واقعی کار می‌کند. این شرکت در سال 2021 اولین عینک واقعیت افزوده واقعی خود را رونمایی کرد که هم‌اکنون برای توسعه‌دهندگان در دسترس است.

کاربردهای متاورس

تا این جای مقاله گفتیم که متاورس چیست و چه شرکت‌هایی برای ایجاد آن تلاش می‌کنند. همچنین، پاسخ سوال ویژگی‌های متاورس چیست را در کنار تکنولوژی‌های مورد استفاده در آن بررسی کردیم. در این بخش می‌خواهیم کاربردهای متاورس را بازگو کنیم تا از این طریق، یک دید کلی نسبت به اتفاقاتی که ممکن است در متاورس رخ بدهد داشته باشیم.

1-صنعت بازی

می‌توان گفت صنعتِ بازی، جزو اولین صنایعی است که از تکنولوژی‌های مختلف مورد استفاده در متاورس بهره برده است. ما هم‌اکنون بازی‌هایی داریم که جزوی از متاورس محسوب می‌شوند و از مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های «واقعیت مجازی»، «واقعیت افزوده» و «بلاک چین» برای ایجاد متاورس خود استفاده کرده‌اند. اما در آینده این بازی‌ها واقعی‌تر نیز خواهند شد و از نظر سازگاری مکانی، اجتماعی و تعاملی با پیشرفت‌های بیشتری نسبت به بازی‌های کنونی روبه‌رو خواهند شد.

در حال حاضر، بسیاری از بازی‌های بلاک چینی متاورس مانند «سندباکس» و «دیسنترالند» از عینک‌ها و هدست‌های مخصوص واقعیت مجازی و افزوده استفاده نمی‌کنند اما در بازی‌های آینده به احتمال زیاد این نوع از دستگاه‌ها کاربرد بیشتری خواهند داشت تا بتوان به طور کامل‌تری به ویژگی‌های مدنظر متاورس دسترسی داشت. شرکت‌های «Unity» و «Roblox» دو پلتفرم معروف هستند که امکان ایجاد و ارائه بازی را برای میلیون‌ها بازی‌ساز فراهم کرده‌اند. و احتمالا نقش مهمی در این حوزه ایفا خواهند کرد.

 

2-تجارت

در برخی از فعالیت‌های تجاری، مشتری برای این‌که بتواند خرید خود را انجام دهد، حتما باید محصول را ببیند و لمس کند. این مساله در مورد خرید لباس و کفش به وضوح دیده میشود. علاوه بر این، در بسیاری از کارها نیز متخصص امر باید برای نظر دادن در مورد کار، از محل یا دستگاه بازدید کند. به عنوان مثال، یک طراح داخلی برای این‌که در مورد چیدمان خانه نظر بدهد، باید حتما آن را مشاهده کند. حال اگر فاصله بین مشتری و عرضه کننده خدمات زیاد باشد، عملا تجارت ممکن نخواهد بود.

در هر کدام از این حالت‌ها، متاورس می‌تواند با فراهم آوردن بستر مشاهده، لمس، بررسی و تست کالاها، خدمات مورد نیاز را بدون حضور فیزیکی مشتری یا متخصص ارائه کند. این مساله، هم هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد و هم منجر به رشد تجارت آنلاین در بسیاری از حوزه‌ها می‌شود.

3-برگزاری جلسات همکاری

ابزارهایی مانند «دیسکورد» (Discord)، «زوم» (Zoom) و « اسلک»(Slack) برای همکاری بین اعضا و برگزاری جلسات استفاده می‌شوند. اگر چه این ابزارها بسیاری از مشکلات موجود در همکاری از راه دور را حل کرده‌اند اما، متاورس این همکاری را واقعی‌تر می‌کند. در حال حاضر، برخی از پلتفرم‌های متاورس این قابلیت را به شرکت‌ها ارائه می‌دهند که می‌توان با هدست‌های مخصوص یا بدون آن، وارد فضای متاورس شرکت شد و همکاری نزدیک و واقعی را تجربه کرد.

4-شبکه‌های اجتماعی

متاورس با تکیه بر فناوری‌ها و اطلاعات ایجاد دنیای مجازی، توانایی اجتماعی شدن از طریق انجام فعالیت‌های مشترک را ارائه می‌کند. در شبکه‌های اجتماعی فعلی، ارتباط بین کاربران با به اشتراک‌گذاری متن و تصویر یا گفت‌گوی صوتی و تصویری انجام می‌شود. در متاورس این ارتباطات واقعی‌تر خواهد شد و افراد با انجام فعالیت‌های مشترک خواهند توانست با یکدیگر ارتباط بگیرند.

به عنوان مثال در این سیستم‌ها شما قادر خواهید بود همراه دوستان خود با استفاده از ابزارهای مخصوص و با آواتارهای خود به محل برگزاری کنسرت یا سینما بروید و در آن‌جا با یکدیگر فیلم تماشا کنید و پس از آن در یک کافه جمع‌ شوید و صحبت کنید. پشرفت‌ها می‌تواند به قدری ادامه یابد که شما بتوانید در همان کافه قهوه سفارش داده و میل کنید.

5-مشاوره‌ی املاک

یکی از راه‌های مشاهده کامل شرایط خانه‌ها برای خرید یا اجاره، استفاده از متاورس است. با استفاده از سیستم‌های متاورسی کاربران قادر خواهند بود خانه‌های مورد نظر خود را از طریق سیستم به صورت آنلاین و سه‌بعدی مشاهده کنند، در آن‌ها قدم بزنند و در صورت تایید، آن‌ها را خریداری کنند. اگرچه خرید از طریق متاورس فعلا در چشم‌انداز نزدیک دیده نمی‌شود اما، بازبینی و بررسی اطلاعات مربوط به املاک به راحتی قابل انجام است.

6-صنعت گردشگری

یکی از صنایع بزرگ تجاری که از نطر محیط زیستی نیز مخرب است، صنعت گردشگری است. بسیاری از افراد برای بازدید از سایت‌های تاریخی مجبور هستند هزینه‌های گزافی برای سفر به کشور مورد نظر و اقامت در آن پرداخت کنند. متاورس به راحتی می‌تواند امکان بازید از سایت‌های مختلف تاریخی را برای کاربران از اقصی نقاط دنیا فراهم کند. در حال حاضر، امکان بازدید مجازی از بسیاری از مکان‌های تاریخی وجود دارد. بیشتر این سفرها تجربه‌هایی ایستا، از پیش ساخته شده و تک نفره هستند. با پیشرفت متاورس، این امکان وجود خواهد داشت که شما به شکل سه‌بعدی به همراه دوستانتان آن‌جا باشید و در آن فضا قدم بزنید و آثار را با دقت مشاهده کنید.

7-صنعت خودرو

متاورس در صنعت خودرو می‌تواند نقش مهمی بر عهده داشته باشد. یکی از کاربردهای متاورس در صنعت خودرو می‌تواند ایجاد فضایی برای شبیه‌سازی و مدل‌سازی ساخت اتومبیل باشد. این فضا می‌تواند برای طراح‌ها بسیار کاربردی باشد. کاربرد دیگر متاورس در این صنعت، متعلق به خریداران است. در متاورس افراد می‌توانند ماشین‌های مختلف را در فضای مجازی با حس واقعی تست کنند و پس از آن تصمیم به خرید یا فروش محصولات کنند. آموزش رانندگی نیز یکی دیگر از کاربردهای متاورس مرتبط با خودرو است که افراد با استفاده از آن‌ها می‌توانند رانندگی را به طور واقعی یاد بگیرند. کاربردهای این بخش در سایر حوزه‌‌های حمل و نقل مثل قطار و هواپیمال نیز صادق است.

8-صنعت آموزش

اگرچه در طول همه‌گیری کرونا آموزش از طریق بسترهای مجازی مختلف مثل «Zoom» و «Google Classroom» جایگزین شد اما این ابزارها همچنان در حیطه آموزش محدود هستند. در آینده این فناوری‌ها تغییر خواهند کرد چرا که متاورس، آموزش را تبدیل به امری عمومی و فراگیر می‌کند. متاورس مربیان و معلمان را قادر می‌سازد تا از هر کجای دنیا کلاس‌های خود را برگزار کنند. در این فضا، ابزارهای لازم برای خلاقیت معلمان گنجانده می‌شود تا با استفاده از آن‌ها، تجربه یادگیری و آموزش جالب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر باشد.

این امر بر همه جنبه‌های آموزش سنتی، آموزش شرکتی و آموزش‌های فنی مانند تعمیر ماشین لباسشویی با واقعیت افزوده تاثیر می‌گذارد. در متاورس، بسیاری از آموزش‌ها به صورت خودکار و بدون معلم قابل انجام است. هم‌چنین، امکان بررسی اثرات پدیده‌های مختلف علمی در متاورس با شبیه‌سازی فرآیند آن‌ها وجود دارد. این مساله منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزش می‌شود و نتایج پدیده‌های مختلف را بدون آسیب رساندن به محیط یا افراد ارائه می‌کند.

9-ورزش

حضور در باشگاه‌های ورزشی برای کار با مربیان فرآیند زمان‌بر و سختی است. با استفاده از تکنولوژی متاورس می‌توان با داشتن هدست‌، خود را در مناسب‌ترین مکان‌ها برای ورزش قرار داد و با ایجاد فضایی شبیه‌سازی شده همانند بازی‌های کامپیوتری، ورزش را تبدیل به بازی کرد. در حال حاضر، این امکانات وجود دارد اما همچنان جای پیشرفت در آن بسیار بالا است. بنابراین، در پاسخ به سوال ورزش در متاورس چیست باید گفت که ورزش در این فضا تبدیل به بازی می‌شود که در آن نیازی به حضور فیزیکی در باشگاه نیست.

علاوه بر این، متاورس برای تماشاگران بازی‌های ورزشی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. در صورتی که افراد بتوانند حس واقعی بودن در ورزشگا‌ه‌ها را با استفاده از مدل متاورس داشته باشند در اینصورت، به دلیل هزینه زمانی و مالی، بیشتر افراد استفاده از متاورس را به حضور فیزیکی در ورزشگا‌ها ترجیح خواهند داد. مزیت این سیستم این است که محدودیت تعداد تماشاگر در آن وجود ندارد و افراد از هر نقطه از دنیا می‌توانند به آن وصل شوند.

10-پخش موسیقی زنده

در حال حاضر، بیشتر افراد از موسیقی‌های ضبط شده و موزیک‌ویدیو‌ها برای گوش دادن به موسیقی استفاده می‌کنند. این روش احتمالا ادامه‌دار خواهد بود اما متاورس، تجربه‌های جدیدی به این فضا می‌آورد. «Fortnite» و «Roblox» قبلا کنسرت‌های موسیقی زنده با ده‌ها میلیون طرفدار را برگزار کرده‌اند اما آن‌ها تنها شروع ماجرا بودند.

متاورس یک قلمرو کاملا جدید از تعامل، اجتماع و تجربه افزوده ایجاد می‌کند. برخی از این تجربیات خیلی بهتر از کنسرت‌های معمولی خواهند بود. از آن‌جایی در متاورس محدودیت‌های دنیای واقعی وجود ندارد بنابراین، امکان نشستن در صندلی ردیف جلو از یک کالای کمیاب به یک کالای عمومی تبدیل می‌شود. با این شرایط، اقتصاد دنیای متاورس نیز با دنیای واقعی متفاوت خواهد بود.

درباره متا

متاورس به مجموعه‌ای از دنیاهای مجازی گفته می‌شود که با هم دیگر در تعامل هستند و افراد می‌توانند در آن‌ها فعالیت‌های مختلفی انجام دهند. بنابراین، در کل مالکی برای متاورس وجود ندارد و هر شرکتی که بتواند آدم‌های بیشتری را جذب دنیای مجازی خود کند قدرت بیشتری در این زمینه خواهد داشت. بسیاری از پروژه‌های بلاک چینی مانند «سندباکس» (Sandbox) و «دیسنترالند» (decentraland) در این حوزه فعالیت دارند و با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده‌اند. احتمالا متاورس عمومی‌تر از سمت شرکت‌های بزرگ مثل متا و مایکروسافت ارائه خواهد شد.

رمزارز و متاورس

بلاک چین و ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان منبع تامین کننده امنیت اطلاعات، قدرت پردازشی و حافظه مورد نیاز در متاورس فعالیت کند. سیستم غیرمتمرکز ارز دیجیتال تضمین می‌کند که اطلاعات خصوصی افراد در دست شرکت‌ها و اشخاص قرار نمیگیرد. یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که ارز دیجیتال در متاورس ایفا می‌کند ایجاد یک سیستم اقتصادی کارا و خودکار است که امکان تبادل مالی بین افراد را بدون نیاز به اعتماد دوجانبه فراهم می‌کند.

چگونگی ورود به دنیای متاورس

متاورس دنیایی موازی و تلفیق شده با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است که به موازات دنیای فیزیکی که ما در آن زندگی می‌کنیم قرار دارد. ایده زندگی سه بعدی و جوامعی مجازی و بسیار زیاد که به‌صورت اینترنتی و سه‌بعدی با یکدیگر تعامل می‌کنند بسیار جذاب است. اما سوالی که بسیاری از ما این روزها از خود می‌پرسیم این است که چطور وارد متاورس شویم؟ با جهانی جذاب و فوق‌العاده که هر روز در شبکه‌های مجازی اسمش را می‌شنویم مواجهیم اما همچنان سوال مهم برای بسیاری از کاربران اینترنت این است که چگونه وارد دنیای متاورس شویم؟

شرکت‌هایی مانند متا، مایکروسافت و انویدیا دیدگاه‌های جالبی را در مورد اینکه این نسل جدید از اینترنت چگونه خواهد بود، به مردم معرفی کرده‌اند. با این حال، متاورس به کامل‌ترین شکل خود، هنوز وجود ندارد. خبر خوب این است که احتمالا تنها چند سال با یک تجربه متاورسی واقعی فاصله داریم.

ابزارهای فیزیکی (هدست‌ها و عینک‌های)ورود به متاورس

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که به شما تجربه‌ای غنی‌تر از متاورس را خواهد داد گجت‌ها و عینک‌های واقعیت افزوده هستند که در ادامه به معرفی بهترین‌ها و بررسی اجمالی آن‌ها می‌پردازیم.

1-اکولوس کوئست 2 (Oculus Quest 2)

این هدست واقعیت مجازی که به‌صورت اختصاصی توسط متا به بازار عرضه شده است دارای گرافیک و محیطی با رنج دینامیکی بهبود یافته است. در همین حال مقداری از نسخه پیشین خود سبک‌تر است و در حال‌حاضر با قیمت 299 دلار قابل خریداری است.

2-ولو ایندکس (Valve Index)

ولو ایندکس با ارائه نمایشی با نرخ 144 هرتز از قدرت بالاتری نسبت به رقبای خود برخوردار است. ولو به‌طور به‌خصوص مناسب تجربه بازی در محیط‌های متاورسی می‌باشد اما با توجه به قیمت 499 دلاری آن ممکن است برای هر فردی انتخاب مناسبی نباشد.

3-اچ‌تی‌سی وایو فوکوس 3 (HTC Vive Focus 3)

این هدست واقعیت مجازی اچ‌تی‌سی دارای قابلیت هایی از جمله: نمایشی با قابلیت 5k  ، باتری‌های قابل تعویض و طراحی مناسب و راحت میباشد. اچ‌تی‌سی وایو فوکوس 3 را در حال‌حاضر با قیمت سرسام‌آور 1300 دلاری می‌توانید خریداری کنید که تجربه‌ای گران‌قیمت به شمار می‌رود.

چگونه به دنیای متاورس دسترسی داشته باشیم؟

نمونه‌های اولیه از چیزی که امروز متاورس می‌نامیم وجود دارد و همین الان می‌توان به آنها دسترسی داشت و به تجربه متاورس پرداخت. اما به خاطر داشته باشید، این پلتفرم‌ها تجربیاتی محدود برای تلفن‌های هوشمند و صفحه‌نمایش کامپیوتر به شما ارائه می‌دهند و تجربه‌ای اولیه از مفهوم متاورس به‌شمار می‌روند.

این پلتفرم‌ها، آنقدر که ممکن است انتظار داشته باشید، مطابق با فیلم‌های سینمایی و داستان‌های تخیلی نخواهند بود. با این حال، این پلتفرم‌های موجود، روی ستون‌های اصلی اینترنت آینده بنا شده‌اند. ستون‌های اساسی اینترنت آینده که متاورس نیز بر آن‌ها استوار است اتریوم، NFTها و ارزهای دیجیتال میباشند.

بسترهای ورود یا دسترسی به متاورس

اول از همه باید بدانید چیزی تحت عنوان “ثبت نام در متاورس” و “سایت متاورس” وجود ندارد. از طرفی دیگر پلتفرم‌ها و شرکت‌هایی وجود دارند که هرکدام دست به ساخت و طراحی متاورس خود زده‌اند و شما با ساخت حساب در هرکدام از این پلتفرم‌ها می‌توانید در دنیای متاورس مخصوص به آن شرکت فعالیت خود را داشته باشید. پس قبل از هرکاری باید پلتفرم متاورسی خود را انتخاب کنیم. بیایید چند مورد از بهترین دنیاهای متاورسی حال و حاضر را با یکدیگر مرور کنیم.

1-سندباکس (The Sandbox)

تیم سندباکس در حال ساختن یک دنیای مجازی منحصربه‌فرد است که در آن بازیکنان می‌توانند تجربه‌های بازی خود را با استفاده از SAND، توکن اصلی پلتفرم سندباکس، بسازند، مالکیت کنند و به کسب درآمد بپردازند.

2-دیسنترالند (Decentraland)

دیسنترالند یک پلتفرم متاورسی غیرمتمرکز متعلق به کاربر است که توسط بلاکچین اتریوم تامین می‌شود. در دیسنترالند قطعه زمین‌های مجازی را می‌توان خرید و فروش کرد. مردم می‌توانند دنیای کوچک خود را با استفاده از المان‌های موجود بسازند.

آموزش ورود به دیسنترالند

یکی از بستر های ورود به متاورس، پلتفرم دیسنترالند می باشد که در ادامه هرچیزی که برای ثبت نام در دیسنترالند و آموزش دیسنترالند برای شروع نیاز دارید را به‌صوررت مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد.

دیسنترالند و بلاکچین اتریوم

زمین‌ها و اقتصاد در بستر(پلتفرم) دیسنترالند، بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. این امر به افراد اجازه می‌دهد تا به طور ایمن خود را معرفی کرده، در صورت تمایل، چیزهایی را به طور ایمن امضا کنند و تراکنش‌های مالی را انجام دهند. وجود بلاکچین همچنین به دیسنترالند این امکان را می‌دهد تا به‌صورت دائمی سرویس دهد و زیر نظر هیچ شرکتی نباشد. همچنین، هنگامی که بلاکچین به درستی مورد استفاده قرار گیرد، درجه بالایی از امنیت و کنترل کاربر را فراهم می‌کند.

برای کار بر روی بلاکچین اتریوم، و به عنوان مثال برای ثبت نام در دیسنترالند، باید در ابتدا یک اپلیکیشن کیف‌پول مناسب اتریوم داشته باشید. در بلاکچین، می‌توانید یک یا چند حساب داشته باشید. یک اپلیکیشن کیف‌پول به شما این امکان را می‌دهد تا حساب‌های خود را ایجاد و مدیریت کنید. می‌توانید حساب خود را به عنوان شماره حساب بانکی خود و کیف‌پول خود را به عنوان کارت بانکی خود در نظر بگیرید.

برای کار با دیسنترالند، اپلیکیشن کیف‌پول باید از نوع خاصی باشد که بتواند از طریق یک مرورگر وب کار کند. کیف‌پول پیشنهادی ما برای کار با دیسنترالند، والت متامسک است. متامسک (MetaMask) یک افزونه مرورگر است و می توانید آن را از بخش کاتالوگ افزونه‌های مرورگر خود دریافت کنید.

به‌عنوان مثال برای نصب متامسک روی کروم می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مرورگر کروم خود را باز کنید.
  2. مطمئن شوید که با حساب گوگل خود روی کروم لاگین کرده‌اید.
  3. روی سه نقطه بالا سمت راست مرورگر خود کلیک کنید.
  4. روی ‘More tools’ و سپس ‘Exctensions’ کلیک کنید.
  5. روی منوی سه خط سمت راست بالا کلیک کنید.
  6. در پایین صفحه باز شده روی ‘Open Chrome Web Store’ کلیک کنید.
  7. عبارت ‘Metamask’ را جست‌وجو کنید.
  8. روی نصب کلیک کنید و سپس باید آن را در بخش اکستنشن‌های کروم خود مشاهده کنید.
  9. حالا باید کیف‌پول خود را نصب کنید و اولین حساب اتریومی خود را بسازید.

نصب متامسک: هنگام نصب متامسک یک عبارت 12 کلمه‌ای دریافت خواهید کرد که برای بازیابی کیف‌پول استفاده میشود. عبارات 12 کلمه‌ای خود را تا حد ممکن در فضای اینترنت ذخیره نکنید. هنگام نصب متامسک نیاز به تنظیم یک رمزعبور معمول نیز خواهید داشت. حالا پس از اینکه اولین والت متامسک خود را ساختید آماده رفتن به سمت دیسنترالند هستید.

دریافت پاسپورت و آواتار دیسنترالند

در دیسنترالند نیز باید یک رمز عبور (که هویت و حساب شما در Decentraland است) ایجاد کنید. برای این کار از افزونه MetaMask استفاده خواهید کرد. در اولین بازدید خود از دنیای دیسنترالند، در وبسایت آنها برای ایجاد یک پاسپورت و یک آواتار راهنمایی خواهید شد.

همچنین گزینه‌ای برای دریافت یک نام آواتار دائمی و منحصر به فرد به شما پیشنهاد می‌شود (که مستلزم پرداخت هزینه اندکی با استفاده از والت متامسک است. این هزینه برای جلوگیری از گرفتن آزادانه همه نام‌های احتمالاً جالب برای فروش با قیمت بالاتر ایجاد شده است). برای بازدید از دسنترالند لازم نیست حتما نامی خاص داشته باشید، اما در نهایت ممکن است بخواهید نامی داشته باشید تا فقط به عنوان مهمان (Guest) دیده نشوید.

  1. با مرورگر خود که به افزونه متامسک مجهز است بهorg بروید.
  2. روی ‘Start Exploring’ در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید.
  3. اگر این اولین ورود شما به دنیای دیسنترالند باشد، برای ساخت یک پاسپورت و آواتار راهنمایی خواهید شد. (بعدا می‌توانید این تنظیمات را تغییر دهید پس خیلی لازم نیست وقت صرف آن کنید) شما باید یک کیف‌پول ایجاد کنید یا از قبل داشته باشید (MetaMask توصیه می شود) تا به‌عنوان شناسه پاسپورت (Passport ID) دیسنترالند شما کار کند.
  4. گزینه‌ای وجود خواهد داشت تا برای آواتار خود نام انتخاب کنید . برای این کار باید 100 مانا (واحد پول Decentraland) و حداقل مقدار کمی اتریوم (ETH) را در حساب کیف پول MetaMask خود داشته باشید. می‌توانید تا زمانی که بخواهید از خرید نام خودداری کنید و به عنوان یک مهمان ناشناس از جهان دیسنترالند دیدن کنید.
  5. روی ‘Explore the World’ در صفحه اصلی دیسنترالند کلیک کنید.
  6. در اولین بازدید خود وارد یک آموزش مبتدی خواهید شد که در آن می‌توانید مهارت‌های اولیه مانند راه رفتن، پریدن و جویدن آدامس را به طور همزمان بیاموزید.
  7. همچنین آموزش چت کردن و استفاده از نقشه کوچک را خواهید دید.
  8. هنگامی که آموزش را تمام کردید، قدم در دنیای دیسنترالند می‌گذارید.
  9. اگر کلید ‘Enter’ را فشار دهید، می‌توانید در قسمت ‘Chat’ در گوشه سمت چپ پایین صفحه تایپ کنید تا با دیگران مکالمه کنید یا دستورات مختلف دیسنترالند را وارد کنید.

به‌عنوان مثال یکی از دستورات دیسنترالند تحت عنوان ‘Teleport’ شما را به یک مکان دیگر روی نقشه میبرد.مثلا برای رفتن به ورودی اصلی مرکز کنفرانس دسنترالند، در قسمت چت با دقت و دقیقاً موارد روبه‌رو را با اسپیس مشخص شده تایپ کنید.

: /goto 11,94

3-سومنیوم اسپیس (Somnium Space)

سومنیوم اسپیس یک دنیای واقعیت مجازی باز، اجتماعی و پایدار است که از فناوری بلاکچین بهره گرفته است و در آن همه می‌توانند زمین بخرند، اشیاء بسازند یا وارد کنند، از آواتارها و اسکریپت‌ها استفاده کنند، به راحتی از تجربیات خود کسب درآمد کنند و خود را در یک واقعیت کاملاً جایگزین و مجازی غوطه‌ور کنند.

4-روومون (Revomon)

Revomon یک متاورس نقش‌آفرینی آنلاین (RPG) است که تجربه‌ای باورنکردنی و غوطه‌ور از واقعیت مجازی را با فناوری پیشرو پشت توکن‌های غیرمثلی (NFT) ترکیب می‌کند. این هم‌افزایی امکان ایجاد ارزش واقعی در دنیای مجازی را با استفاده از برجسته‌سازی فراهم می‌کند.

Mostafa70D

Web Designer & Developer & networking specialist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا